Hardlopen tijdens de zwangerschap

Rechte buikspieren trainen als je zwanger bent. Verstandig?

Rechte buikspieren trainen als je zwanger bent. Verstandig?
Geschreven door Natalia

Mag je je rechte buikspieren nou wel of niet trainen als je zwanger bent? Het is een vraag die veel zwangere vrouwen stellen. Het antwoord op deze vraag is simpel:

Tijdens je zwangerschap mag je je rechte buikspieren niet trainen. 

Nee, het is dus zeker NIET verstandig! Nu wil je weten waarom niet en dat ga ik je nu uitleggen.

Rechte buikspieren wijken

Tijdens je zwangerschap groeit je baarmoeder. (Duh! Logisch of niet dan ;) ) Door deze groei en onder invloed van zwangerschapshormonen wijken de linker en rechter helft van de rechte buikspieren iets uiteen. Hierdoor ontstaat er een ruimte tussen de rechte buikspieren, ook wel diastase van de rechte buikspieren genoemd. Deze ruimte is ongeveer 1 centimeter, tijdens een zwangerschap wordt dat zo’n 2 tot 2,5 centimeter. Ruimte die nodig is zodat de baby kan groeien.

Diastase van de rechte buikspieren

Voorlopig geen sit-ups

Wanneer jij je rechte buikspieren niet traint tijdens de zwangerschap zullen ze niet verder dan noodzakelijk uit elkaar worden getrokken. Na de bevalling zullen ze onder normale omstandigheden weer naar elkaar toe gaan, zodat de ruimte tussen de twee helften verdwijnt. Ben je zwanger? Dan doe jij voorlopig geen sit-ups of andere oefeningen om je rechte buikspieren te trainen!

Voorkomen diastase

Je wil natuurlijk voorkomen dat de ruimte tussen je rechte buikspieren niet meer weg gaat. Door op onderstaande drie punten te letten kan jij een blijvende diastase van de rechte buikspieren helpen voorkomen.

1. Train je rechte buikspieren niet

Op de eerste plaats train jij tijdens je zwangerschap je rechte buikspieren niet meer. (ja ja, ik val in herhaling ;-) )
Ook in de eerste periode na de bevalling train je je rechte buikspieren nog niet. Het kort aanspannen van je rechte buikspieren is dan al voldoende. Tijdens de zwangerschap worden de rechte buikspieren flink opgerekt. Gun jezelf de tijd om te herstellen, zodat je rechte buikspieren weer naar elkaar kunnen gaan. Pas daarna kan je weer rustig aan beginnen met het trainen van je rechte buikspieren.

2. Oefen geen druk op je rechte buikspieren

Let er ook goed op dat je niet te veel druk uitoefent op je rechte buikspieren. Voorkom alle inspanningen en trainingen waarbij je je rechte buikspieren moet gebruiken. Let hier bijvoorbeeld goed op bij het tillen van zware dingen of wanneer je ergens hard aan moet trekken.

3. Oefeningen om diastase te voorkomen

Tot slot zijn er nog oefeningen die je kunt doen om een diastase te voorkomen. Zeker wanneer je de oefeningen in combinatie van punt 1 en 2 doet verklein je de kans op een blijvende diastase van de rechte buikspieren.

Sterke core

Mag je dan helemaal geen buikspieren trainen wanneer je zwanger bent?

Ja wel! Je schuine buikspieren mag je gewoon trainen tot het einde van de zwangerschap. Train deze samen met je rugspieren voor een sterke core. Een sterke core biedt namelijk heel veel voordelen tijdens zwangerschap en bevalling en de periode erna. Maar natuurlijk ook voor het hardlopen. Zo zorgt een sterke core voor een goede loophouding en verkleint het de kans op blessures.

Trainde jij nog geen buikspieren? Dan is het een goed moment om daar alsnog tijdens je zwangerschap mee te beginnen!

Over de schrijver

Natalia

Hardloopmama van dochter Bo en zoon Mees. Heeft 9 maanden na haar bevalling van Bo de halve marathon van Amersfoort gelopen en droomt er van om de marathon van New York te lopen.

Maar eerst wil ze 1 jaar na haar bevalling van Mees de marathon van Rotterdam lopen. Volg haar voorbereidingen via #vanzwangertotmarathon

Laat een reactie achter