Voeding

Hoeveel water moet je per dag drinken?

Hoeveel water moet je per dag drinken?
Geschreven door Natalia

Elke dag voldoende water drinken. Iedereen weet dat het moet, maar lang niet iedereen doet het. Maar hoeveel liter water per dag is voldoende? En waarom is het zo belangrijk dat we veel water drinken?

Veel water drinken

Het advies is om dagelijks veel water te drinken, 1,5 tot 2 liter om precies te zijn.

Je lichaam heeft vocht nodig zodat voedingsstoffen in de darmen opgenomen en door het lichaam via het bloed getransporteerd kunnen worden. Dit laatste geldt ook voor afvalstoffen die juist het lichaam moeten verlaten. Ook is vocht belangrijk voor het regelen van je lichaamstemperatuur, denk bijvoorbeeld aan zweten tijdens het hardlopen. Wanneer je tijdens het hardlopen vocht verliest door het zweten, zal je namelijk meer water moeten drinken om je vochtbalans op peil te houden dan wanneer je niet hebt gezweet.

Het advies om dagelijks 1,5 tot 2 liter water te drinken is daarom een richtlijn. De exacte hoeveelheid verschilt per persoon en is afhankelijk van leeftijd, temperatuur, inspanning en de gezondheidstoestand. Ook het genuttigde eten is van invloed omdat voedsel, net als water, ook vocht bevat.

Water drinken tijdens zwangerschap

Wanneer je zwanger bent is het helemaal belangrijk dat je elke dag in ieder geval 1,5 tot 2 liter water drinkt. Je lichaam is hard aan het werk zodat je kindje goed kan groeien. Om je lichaam goed te kunnen laten functioneren moet je vochtbalans daarom optimaal zijn. Moest je dus al vaker dan normaal naar het toilet sinds je zwanger bent? Dat zal tijdens de rest van je je zwangerschap dan vast niet meer veranderen als je je aan dit advies houdt.

Water drinken en borstvoeding geven

Geef je borstvoeding? Dan moet je 0,5 tot 1 liter per dag extra drinken. Logisch, want de melk die je baby drinkt onttrekt direct vocht uit je lichaam. Borstvoeding bestaat namelijk voor ongeveer 87% uit water. Het is daarom belangrijk dat je elke dag in totaal tussen de 2 en 2,5 liter water drinkt. Dit lijkt veel, en dat is het natuurlijk ook, maar je lichaam heeft het dus echt nodig.

Vochtbalans

Hiervoor hebben we het de hele tijd over water gehad, maar het gaat er uiteindelijk om dat de vochtbalans van je lichaam goed is. In plaats van water kan je daarom ook kiezen voor groene thee of kruidenthee. Dus geen dranken die calorieën bevatten zoals (light) frisdrank of alcoholische dranken. Kies liever ook niet voor koffie, omdat cafeïne een verslavende werking heeft.

Leuk om te weten: het vrouwenlichaam bestaat voor 52% uit vocht en dat van baby’s voor 75%!

Over de schrijver

Natalia

Hardloopmama van dochter Bo en zoon Mees. Heeft 9 maanden na haar bevalling van Bo de halve marathon van Amersfoort gelopen en droomt er van om de marathon van New York te lopen.

Maar eerst wil ze 1 jaar na haar bevalling van Mees de marathon van Rotterdam lopen. Volg haar voorbereidingen via #vanzwangertotmarathon

Laat een reactie achter